Сарыглар Саятыевна Тамдын-оол


Сарыглар Саятыевна ТАМДЫН-ООЛ

Когда учительнице Ак-Довуракской средней школы № 1 С. С. Тамдын-оол в 1968 году присвоили звание Героя Социалистического Труда, все педагоги непременно хотели узнать: в чем заключается ее талант, какие методы и приемы она использует в обучении детей, в общении с ними, как добивается высокой успеваемости и почему именно ее воспитанники чаще других поступают в вузы.

Вот что, в частности, писал о ней очеркист: "Не скрою, сначала испытывал нечто похожее на настороженность. Сарыглар Саятыевна, оказалось, являлась председателем районного методического объединения, членом Барун-Хемчикского райкома партии, депутатом районного совета... Как же она везде успевает? Но потом, после встречи с классом, сомнения рассеялись. Мне было тепло и уютно в этом классе. Радовали глаз чистота и порядок: ухоженные цветы на подоконниках и стенах, веселой расцветки шторы, без единой соринки пол, опрятная мебель, со вкусом оформленные стенды, витрины. Тут же, кстати, аквариум, телевизор и даже... пианино. Первый урок начался с физзарядки, ребята быстро, привычно и легко выполняли упражнения. Затем – напряженная работа. Чтение с комментариями сменил фонетический разбор. Девочка и мальчик отвечали у доски, и всем классом исправляли их ошибки, "играли" со словами. Увлеченные ребята свободно излагали материал, отвечали лаконично, уверенно. В конце урока в журнале успеваемости появилось до десятка хороших и отличных оценок".

Особенно удавалась учительнице работа по развитию речи: дети писали сочинения ярким, красочным языком, точно передавали свои чувства и мысли.

Уроки Сарыглар Саятыевны стали уроками душевной доброты, потому что она любила учеников как собственных детей. Отсюда и самопожертвование, и огромная самоотдача в стремлении понять детей. В то же время мало кто из коллег знал, какой сложный путь к всеобщему признанию пришлось ей пройти.

Трудно "писалась" ее биография. Восемь детей было в семье арата Саяты. Пятеро из них умерли от голода и болезней. Из троих оставшихся в живых старшей Сарыглар доставалось больше всех: она помогала матери растить младших, пасла овец, доила коров, хлопотала по хозяйству... Потому и в школу пошла с опозданием – переростком, потому и учеба в первое время давалась нелегко. Тем не менее сумела успешно окончить Кызылское педагогическое училище, после чего вернулась в школу, где училась сама.

С той поры немало воды унес быстрый Хемчик. Сменились поколения. И уже дети ее учеников сели за парты. И дочь Римма стала учительницей, начала работать в той же школе, где и мама. Она еще раз подтвердила, что жизнь никогда не стоит на месте.

Сарыглар Саятыевна ТАМДЫН-ООЛ

Ак-Довурактыц 1 дугаар ортумак школазынын, башкызы С. С. Тамдын- оолга Социалистиг Куш-ажылдыц Маадыры атты тывысканда, башкылар хей чуулду билип алыксаан: уругларны ооредирде, кижизидерде кандыг аргаларны ажыглап турарыл, оореникчилеринин, билии чуге ындыг бедигил, дээди ооредилге черлеринче чуге оскелерден хой кирип турарыл?

Бир очеркте мынчаар бижээн: "Шынап-ла мен эгезинде элдепсинип тур дум. Чуге дээрге Сарыглар Сая­тыевна районнун методкаттыжыыш- кыныныц даргазы, Барыын-Хемчиктин, партия райкомунуц кежнгуну, район совединиц депутады база болду. Канчап-ла четтигип турар ирги? Ынчалза-даа башкы-биле ужурашканым соонда, чигзиниим чидип, бо класска дыка таарзындым: чылыг, хамык чуве эки бажында ышкаш: класс ишти чечектер, онгур кежегелер, аянныг стол-сандай, стендилер. Аквариум, телевизор, пианино... Баштайгы кичээл зарядкадан эгелээн, уруглар анаа ынак деп чуве билдинип турду. Оон соонда - кичээл, ажыл. Фонетиктиг сайгарылга. Улаштыр тайылбырлыг номчулга. Чазыгларны шупту эдип, шупту состер-биле "ойнап" турдулар. Материалды оореникчилер чайлыг сайгарып, айтырыгларга бузурелдиг болгаш дорт харыылап турдулар. Кичээл тонуп турда, журналга он шаа эки болгаш кончуг эки демдектер салдынган".

Башкы ылангыя чугаа сайзырадыр ажылды эки билир: уруглар чогаадыгларны чечен, чараш дыл-биле бижип, сагыш- сеткилин, бодалын илередип билир.

Сарыглар Саятыевнаньн эрттирген кичээлдерин буянныг сеткилдин, кичээлдери деп болур. Чуге дээрге ол оореникчилерге бодунун ажы-толунге дег ынак. Ол ынакшылдан ажылынга буруну-биле бердингени-даа, бичии телдерни хандыр билип алыксаар чуткулу-даа ужукталып унген. Ынчалза-даа оон бугу- ниити хулээп керуушкунче оруу каалама эвес болган.

Башкынын бодунун намдары нарын. Ону кады ажылдап турган эштери безин эки билбес турган боор. Арат Саяты Тамдын-оол сес оол, кыстыг турган, оларныц бежи аарыгдан бурлуп калган. Артканнарыньщ улуу болгаш келир уенин баш­кызы огнун чымыштыг ажылдарын кылып оскен. Школага безин озалдап кирген. Бергедээшкиннер эвээш эвес турган. Ынчалза-даа Сарыглар Саятыевна школаны-даа, оон, соонда педучилищени-даа чедиишкинниг доозуп алгаш, терээн черинге чедип келген. Келген дораан ол бодунуц ееренип чораан школазынга башкылап, ажы-телд у эртем-билиг оранынче чедип киирер буянныг ажыл-ижин эгелээн.

Оон бээр хей-ле уе эрткен. Салгалдар солчуп, ам оон оореникчилериниц уруг-дарыы класстарда олурупкан. Бодунуц уруу Римма база башкы ажылын шилип алган, ам авазыныц школазында ажылдап турар. Амыдырал уламчылап турар дээрзин уруу база катап бадыткаан.

Опубликовано: 30.07.18 14:50:00

Тип события: новости